juf-syenna-in-zweden.reismee.nl

Dag 4: Bezoek middelbare school en frisbeegolven

Hoi allemaal!

Op woensdag zijn we naar een middelbare school geweest. In Zweden is dit eigenlijk nog de basisschool, namelijk klas 7, 8 en 9. De kinderen zijn dan tussen de 14 en 16 jaar oud. Op de middelbare school werden we ontvangen door twee jongens, deze jongens hebben ons verteld over hun school en hun lessen.

In Nederland zit je tot ongeveer 11/12 jaar op de basisschool, in Zweden is dit anders. Totdat je 16 jaar oud bent blijf je met dezelfde kinderen in de klas zitten, dit is natuurlijk wel erg leuk.

De twee jongens Isaac en Nik vertelden ons dat alle kinderen op school een IPad hebben en dat alle lessen die de kinderen krijgen op de IPad staan. Niet alleen de lessen en het huiswerk staan op de IPad maar ook de maaltijden die de kinderen op school krijgen. Alle kinderen krijgen tussen de middag warm eten op school.

Via de IPad kunnen de kinderen ook praten met de juffen en meesters op school, als je een vraag hebt, stuur je je juf of meester gewoon een berichtje J.

Isaac en Nik hebben ons ook meegenomen naar een aantal lessen. De kinderen krijgen bijvoorbeeld kookles, Engels, Zweeds en nog een aantal andere vakken. Tijdens de kookles hebben de kinderen pizza gemaakt.

Na ons afscheid op de school zijn we samen gaan lunchen. Toen we onze buikjes rond hadden gegeten, zijn we naar een meer gewandeld, hier hebben we de hele middag doorgebracht. In de avond zijn we gaan frisbeegolven, dit is een combinatie van golven en frisbeeën. Je moet de frisbee, een soort ronde schijf, in een honk proberen te gooien. Het honk is een mand waar de frisbee in gegooid moet worden.

Na een lekker ijsje zijn we met de tram en de bus teruggegaan naar ons hostel, al snel waren alle oogjes dicht.

Groetjes juf Syenna