juf-syenna-in-zweden.reismee.nl

Dag 3: bezoek Forskula en Universeum

Hoi allemaal!

Vandaag, op dinsdag 15 mei, ging de wekker al vroeg af voor een bezoek aan de ‘Forskula’. De ‘Forskula’ is te vergelijken met de crèche bij ons in Nederland. De kinderen in Zweden gaan vanaf 1 jaar naar de ‘Forskula’. De kinderen op de ‘Forskula’ zijn verdeeld in 4 groepen. In elke groep zitten ongeveer 20 kinderen, deze kinderen hebben dezelfde leeftijd.

De juffen op de Forskula vinden het belangrijk dat de kinderen zelfstandig leren spelen, daarom mogen de kinderen aangeven wat ze leuk vinden. De juffen proberen zich hierop aan te passen. Ook wordt er weinig onderscheid gemaakt tussen speelgoed voor jongens en meisjes. Als jongens met barbies willen spelen, is dit prima en als meisjes met de lego willen spelen is dit ook heel normaal.

Op de ‘Forskula’ wordt er veel gewerkt met IPads. De kinderen mogen hier verschillende (leerzame) spelletjes op spelen, natuurlijk niet de hele dag maar ik vond het erg apart dat de kinderen al op zo’n jonge leeftijd gebruik mogen en kunnen maken van een Ipad.

Ook vinden ze het in Zweden heel belangrijk dat de kinderen aardig zijn tegen elkaar, en met elkaar spelen.

Na ons bezoek aan de ‘Forskula’ wilden we met zijn allen gaan picknicken in het park. Tot onze grote verbazing kwamen wij een ‘Lidl’ tegen. Dus zelfs in Zweden gaan mensen naar de Lidl. Wel viel mij op dat er andere producten te koop waren in de winkel, ze verkochten bijvoorbeeld kaneelbroodjes. Deze broodjes zijn erg bekend in Zweden, in Zweden heten ze ‘Kanelbulle’. Deze broodjes kregen wij ook op de basisschool, tijdens de Fika. Deze smaakten erg lekker!

Na een gezellige picknick gingen wij met de tram terug naar ons hostel om ons even op te frissen. Vervolgens vertrokken wij naar het ‘Universeum’. Het Universeum is een combinatie van een plek waar je allerlei leerzame spellen/activiteiten kunt doen en een dierentuin. Ook was er veel natuur te zien, het leek zelfs alsof we door de jungle liepen. Er waren allerlei planten en bomen maar ook aapjes en vlinders, op een gegeven moment begon het zelfs te regenen.

In de avond zijn we in een Grieks restaurant gaan eten. Gek hè?! In Zweden, een Grieks restaurant… Hebben wij in Nederland ook restaurants uit andere landen?

Groetjes juf Syenna